söndag, februari 04, 2007

Allt för min syster

Har precis läst ut en bok som jag fick av bror och svägerska för ett bra tag sen. Jag vill gärna ta tillfället i akt och tipsa om boken här. Den heter "Allt för min syster" och är skriven av Jodi Picoult. Den är fiktiv men vcäker en hel rad med frågor och tankar som jag bara tror kommer bli vanligare och vanligare i framtiden. Boken tar sin utgångspunkt i Anna som har en dödsjuk storasyster. Anna är ett sk. "designerbarn" som blivit till för att kunna ge sin syster tex. blod och andra kroppsdelar. Anna kräver nu rätten till sin egen kropp genom att gå till domstol. I bokens kapitel får vi sedan följa utvecklingen utifrån en rad olika personers tankar som Anna, hennes bror, mamma, pappa, advokat och gode man. Läs!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det handlar inte om precis samma sak, men ditt inlägg får mig att tänka på The Ashley treatment som jag hörde en diskussion om på CNN för ett tag sedan. Ashley är en 9 årig tjej som är svårt handikappad och vars föräldrar har låtit göra en rad medicinska ingrepp för att förhindra att hon blir vuxen, eftersom det är lättare att ta hand om ett barn. Det har lett till diskussion i USA och jag som du skriver så kommer företeelser som dessa troligtvis bli allt vanligare och de tål att diskuteras.
Här kan man läsa mer:
http://ashleytreatment.spaces.live.com/default.aspx?_c02_owner=1

8:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home