onsdag, januari 31, 2007

Övervakning

Hade heldag med min nämnd igår. Vi åkte runt med buss och kollade in varenda verksamhet (nästan) från fönstrena. Sen blev det besök på ett par äldreboenden, ett gruppboende och en förskola. Efter det möte. Så man var ju rätt mör kan man lugnt säga. Igår yttrade jag mig kring kameraövervakning och att jag tycker det är viktigt att politiker fattar beslut om sådant, det ska inte göras av tjänstemän. Jag tycker också att det är farligt om frågan reduceras till att bara handla om enskilda individer som hamnar på bild i en specifik kamera. Frgan är mycket större än så och varje kamera måste sättas in i ett större sammanhang. Vi blir mer och mer övervakade och vi måste därför kunna motivera varje ny kamera eller andra bevakningsåtgärder väldigt noga. Jag tycker verkligen att det är hur läskigt som helst när jag tänker på det. Hur någon kan kartlägga exakt vad jag rör mig, vem jag skickar e-post till eller vad jag handlar. Argumentet om rent mjöl i påsen håller inte hela vägen anser jag. Jag vågar påsta att mitt mjöl är tämligen rent, det är liksom inte det som är problemet. Kommersialismen kan finna nya mer påträngande vägar och information kan komma i orätta händer. Jag måste få vara i fred och ha mina små hemligheter. Faktiskt.

2 Comments:

Blogger Meeri said...

Jag var för all typ av bevakning innan för att jag inte anser mig ha något som helst att dölja, men efter ett besök i en viss diktatur fick jag uppleva hur det är att aldrig veta vem som hör och vad de hör. NU anser jag att jag hellre utsätter mig för risken att bli utsatt för terrorism elelr vad det nu är än att leva övervakad som ett djur i bur.

2:50 em  
Anonymous Anonym said...

ANNONCES GRATUITES


ANNONCES GRATUITES

Animais | Antiguidades | Automóveis | Joalharia - Horlogerie | Bilhetes | Bricolage - Jardinage | Camping | Cinema - Filmes | Colecções | Electrodoméstico | Emprego | Erotique | Imobiliário | Informático | Jogos Brinquedos | Jogos | vídeos | Livros | Revistas | Móvel - Decoração | Modélisme | Música - Instrumentos | Nautisme | Fotografia | Puériculture | Encontros (No.érotique) | Saúde - Beleza | Desporto - Lazers | Telefonia TV - Hi-Fi - Vídeo | Viagens | Vestuários | Vinhos - Gastronomia
http://www.celeirosences.ch

9:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home