torsdag, oktober 26, 2006

Att välja Barn

Gaaah, hade precis skrivit ett seriöst inlägg som bara försvann... Så nu får ni hålla tillgodo med ett som inte är lika ambitiöst.

I dagens upplaga av Studio Ett kunde man bland annat höra min bror uttala sig om huruvida Alliansen kommer lyckas hålla ihop.

Ett annat, betydligt mer upprörande ämne var huruvida det ska vara tillåtet för blivande föräldrar att välja barn. Bland annat intervjuades en brittisk läkare som driver en klinik där detta är möjligt. Han hade enligt egen utsago "hjälpt" 10-12 svenska par. I diskussionen i studion tyckte Katerina Janouch, som jag tidigare hyllat här på bloggen för henne krönikor om alkohol, att vi skulle göra det lagligt för blivande föräldrar att välja. Som tur fick hon inte stå oemotsagd. Jag känner mig dock inte direkt lugnad och skulle inte bli förvånad om vi har möjligheten att välja om typ 10 år. Försiktighetsprincipen tycks vara rätt ute.

Till att börja med tycker jag är det är väldigt tråkigt att vi tycker att det är så viktigt vilket kön ett barn har. Hur kan man vara beredd till massa hormonbehandlingar, lagöverträdelser och att punga ut med pix för sakens skull? Men framförallt handlar det såklart om val av etik. Vill vi ha ett samhälle där vi välkomnar alla barn - som de unika personer de är - eller vill vi ha ett samhälle där vi designar och anpassar barnen efter våra önskningar?
Katerina tyckte att eftersom föräldrar önskar möjligheten ska vi införa den. Sen när började vi tillgodose allas önskningar? Vidare var ett skäl att väldigt få ändå skulle utnyttja möjligheten. Som om det spelar någon roll. Tycker vi att det är etiskt felaktigt så är det ju det oavsett om det skulle ske i liten omfattning. Dessutom argumenteras det för att vi ska tillåta det eftersom det ändå sker. Men om vi skulle legalisera en massa saker för att folk ändå gör det så inser vi nog alla vilka konsekvenser det skulle kunna få. Ett ytterligare argument är att det är mer tragiskt med en selektiv abort. Om människor gör såsdana val borde man självklart helt undvika att tala om könet på det kommande barnet.

Etik ska tydligen följa teknik. Känns ju som en stor mening att ha en etik som inte vägleder utan som vägleds. Vad ska vi då med den till? Tvärtom ska vi naturligtvis utgå från en etisk värdegrund och därefter pröva exempelvis teknikens framsteg utifrån denna. Utifrån en kristen värdegrund med en människosyn som bygger på människans lika, unika och okränkbara blir det naturligtvis inte aktuellt med några designade barn. För mig blir denna debatt ett tydligt exempel på vart ett värdeneutralt samhälle kan ta vägen. Och det är inget lockande. Alls.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag håller helt med dig Jullan! lyssnade lite på studio ett jag med och chockades...trodde jag hörde fel... blir rädd!

12:43 em  
Blogger isa said...

Jag hörde om det på nyheterna och håller helt med dig. Idag pratade de om samma ämne hos Malou och stånkade över att det fortfarande är så tabu att vilja välja kön. Det är så typiskt att föraktfullt hävda att saker och ting är tabu så fort de står för ett uppenbart etiskt dilemma. Så fort människor känner av den där spärren som får en att stanna upp och fundera på om man verkligen är rätt ute så finns det alltid några som ivrigt vill skaka av sig det där motståndet med en avfärdande kommentar om att "det är tabu". Som om vi inte vill ha några etiska gränser!
Jag läste en krönika av Hillevi Waahl (eller vad hon heter?) i Metro för ett tag sedan. Hon hade sett ett barnprogram där huvudpersonen var en liten kille med Down Syndrom. Hon skrev att det var en riktigt härlig kille och att hon blev så glad. Men att hon undrade varför det är så få handikappade barn som syns.
Ärligt talat - har inte Hillevi hört talas om fostervattenprov?
Hyckleriet står mig upp i halsen när man å ena sidan applåderar och lägger huvudet på sned så fort man ser ett litet sött handikappat barn men å andra sidan gör allt man kan för att förhindra att just sådana barn föds.
Det finns helt enkelt inte så många barn med Down Syndrom längre...
I England vill en del välja bort barn med "bröstcancergener". Vad är det som säger att den självklara gränsen går vid att välja kön? Eller ögonfärg?

5:00 em  
Anonymous Anonym said...

Måste bara säga att jag håller helt med dig! Håller på att skriva ett arbete om "att välja barn" och din blogg har nu hjälpt mig väldigt mycket med formuleringen av mina motargument, tack så mycket! Är oxå en tjej som försöker följa Jesus (inte alltid helt lätt, men man försöker)skönt att få lite saker ur ett kristet perspektiv, inte alltid man hittar såna bloggar :)

9:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home