fredag, augusti 25, 2006

Säg att du älskar mig

Nej, det är inget desperat raggningsförsök utan titel på den film jag gick och såg idag. När fina vännerna skulle ägna kvällen åt att hålla valstugan öppet kände jag - som har lite ledigt - att jag ville göra något annat. Så ett biobesök själv för att sedan sluta upp med dem var perfekt. Granen hävdar att han såg på 40 meters avstånd att jag hade gråtit. Men att inte gråta under filmen måste vara närmast en omöjlighet.

Filmen handlar om pressen på unga, sexuella övergrepp och balansgången mellan att vara "svårflirtad" och klassas som "hora". Den handlade också om vänskap, konkurrens och om att våga tro på sig själv.

Jag var nog äldst i biosalongen och kanske kunde jag betrakta det som hände lite mer från sidan än den övriga publiken. För det märktes att många hade svårt att hantera det som filmen handlade om. Chockreaktioner, antagligen, men hur lämpligt känns det med skratt vid beskrivningen av hur en ung tjej våldtas med en flaska som tillhygge. Filmen var ohygglig, medryckande och hade en del "jag måste bara hålla för ögonen-sekvenser". Men viktig - helt klart.

dagens plus: Hur Johanna peppade mig till att slå till på sko-inköp.
Trevliga reaktioner på Hägglunds framträdanden i TV de senaste dagarna.
Skönt väder inkl. skön cykeltur.

dagens minus: Långa köer på banken (allt för den kära kåravgiftens skull)

Nu måste jag börja städa lägenheten för det ser allt annat än städat ut här...

2 Comments:

Blogger Lina said...

Hejhej! Det här har inte så mycket med ditt inlägg att göra, men minns du att vipratade omPilgrims höstmöte på Bjärka-Säby förrahösten? Det bli ett i år igen, samma ställe, 3-5 nov. Är du med?

11:38 em  
Blogger HC said...

Måste bara få säga att jag var på världens sämsta film i lördags, vald av MJ. Snakes on a Plane. Den var hur dålig som helst!!!

5:32 em  

Skicka en kommentar

<< Home