söndag, augusti 13, 2006

Porr- Nej tack!

En opinionsundersökning som publiceras i bland annat Expressen visar att

"Bland kvinnorna kan 67 procent tänka sig ett porrförbud. Av dem instämmer 34 procent helt i påståendet att porr bör förbjudas och 33 procent av kvinnorna instämmer delvis.Männen är mindre intresserade av ett porrförbud. 13 procent vill helt förbjuda porr, medan 32 procent delvis instämmer i påståendet att porr bör förbjudas."

Jag tycker de här resultaten är väldigt intressanta. Visserligen är det väldigt starkt att helt vilja förbjuda Porr och man kan naturligtvis diskutera vad gränser ska gå och så vidare. Men oavsett detta tycker jag att vi behöver många motvikter till den bild av sex som för många tonåringar blir deras första. Men det kanske allra mest intressanta men dock inte förvånande är att tjejer är så mycket mer negativt inställda. Visserligen finns det fortfarande kvar lite föreställningar om att Pojkar ska gilla porr och flickor ska det inte men jag tror att detta är långt ifrån hela sanningen. Jag tror att många tjejer är oerhört trötta på den press som hela vårt sexualiserade samhälle med porrindustrin i spetsen lägger på unga flickor. Idag ska det testas och utforskas och ingen är för ung och inget är "fel". Men är det så säkert att känslorna, och kroppen med för den delen hänger med? Detta gäller självklart pojkar också men fortfarande tror jag att det faktum att det för en flicka alltid är en hårfin gräns när man blir betraktad som "lätt" gör det hela mycket svårare. Å ena sidan ska man vara "svår", å andra sidan säger alla möjliga signaler att sex är nyckeln till mycket och att det inte finns några gränser för vad man mår bra av. Att behålla oskulden är "märkligt" och måste till och med förklaras. Kan tänka mig att det betraktas som ännu märkligare om man är kille.

Åh, vad jag skulle önska att fler skulle våga säga stopp och nej när de inte vill, när de inte känner sig mogna eller trygga! Vad jag önskar att killar vågade stå emot den många gånger rådande bilden av vad det innebär att vara manlig! Vad jag önskar att tjejer och killars vanor "bedömdes" lika! Vad jag önskar att ingen skulle tro att den blir älskad för att den "ställer" upp!

1 Comments:

Blogger Meeri said...

Mitt i prick Julia! Vad bra du e! ;) Kram

9:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home