tisdag, augusti 29, 2006

Kommunala vs. friskolor

På dagens nämndsammanträde (det kändes för övrigt som semester att smita iväg dit vilket säger en del om innehållet i mitt liv just nu...) så kom frågan om friskolor upp. I min stadsdel har vi helt gäng och nu fanns det ytterligare en som ville etablera sig. Ett resonemang som dök upp var att vi måste se mer hur det slår när det gäller elevunderlaget på "våra" kommunala skolor. Alltså, jag förstår definitvt att man behöver ha viss framförhållning för planering, personal etc. men för en viss majoritet verkar det finnas ett egenvärde med kommunala skolor. Jag kan inte se det så... De skolor som elever vill gå på kommer ju vara de som fortsätter. Konkurrens och en morot att ständigt förbättra sig gynnar ju de som skolan främst är till för - eleverna. Min favoritmoderat Roland passade på att säga att vi (m, fp och jag :)) tog elevers och inte skolors utgångspunkt. Jag blev nöjd.