fredag, mars 03, 2006

Fasligt tjötande

Alltså vilke tjöt det är om fågelinfluensan. Hur många människor har egentligen drabbats? Sen kan jag i och för sig se problematiken för de fattiga människor som riskerar att bli av med sin försörjning men hur många nyhetsinslag handlar om de? Jag är inte skraj men lite tur är det kanske ändå att det är riktigt kött som står högst i kurs hos mig.

Har precis satt i mig en ryggbiff tillsammans med mor och far. Dagen till ära är det 33 år sedan de blev ihop, jag försökte få dem att berätta lite detaljer men det gick inget vidare ;)

Nu blir det en riktig hemmakväll tror jag bestämt med glass, tv och läsning.

3 Comments:

Blogger HC said...

Jag tycker nog att det är ganska bra att det är många inslag om fågelinfluesan. Visst är det tråkigt att kanske svenska nyheter inte fokuserar på de fattiga, men sanningen är ju den, att om inte västvärlden var drabbad så skulle ansträngningar för att framställa ett vaccin inte gå lika snabbt. Vaccinet kommer förhoppningsvis komma de fattiga länderna till del. En parallell kan dras med HIV/Aids. Om västvärlden var drabbad i lika hög grad som till exemple sub-sahara så tror jag att vi idag skulle ha ett vaccin mot HIV/Aids. Läkemedelsföretagen har självklart ett finger med i spelet och i väst där finns pengarna vilket gör det värt att forska och komma fram till resultat snabbt. Eftersom efterfrågan av ett vaccin inte är lika hög i väst…ja då har man ingen brådskan. Som många gånger så får de fattiga äta smulorna ifrån västvärldens bord...och det är kanske bättre än ingenting i det här fallet.

11:36 fm  
Blogger Julia said...

okej, du har såklart Rätt HC! jag hå,ller ju med... problenmet är ju bara att detjötar om fåglarna på stränderna, frågan förs ju inte upp till ett större perspektiv. hade det gjort det hade folk kanske förstått sambanden med läkemedelsindustrin etc.

1:41 em  
Blogger Mia said...

Tycker som du Julia att det är alldeles för mycket om fågelinfluensan i tidningarna.
Men problemet är ju att man sätter ett likhetstecken mellan pandemi och fågelinfluensa och det är ju helt fel. Och detta skrämmer upp folk helt i onödan. Om detta virus börjar mutera, då bör vi oroa oss. Men hittills är det inget som tyder på det.Som det är nu är ju fågelinfluensan främst ett hot mot våra tamfåglar och kanske katter.

Det är trots allt "bara" ca 100 personer som dött p g a smittade fåglar under en femårsperiod och alla hade levt väldigt nära smittade fåglar.

Det numera berömda Tamiflu är ju inte heller någon mirakelmedicin mot influensa, även om vi ska luras att tro det. En pandemi typ spanska sjukan eller hongkong lär komma förr eller senare och då lär det ta ungefär ett halvår efter utbrottet av denna innan det finns ett vaccin framtaget.Och då hoppas jag att detta vaccin även kommer de fattiga länderna till del.

7:53 fm  

Skicka en kommentar

<< Home