söndag, februari 05, 2006

maxgräns?

Då jag älskar skvaller och spekulationer om nomineringsprocesser och dylikt läser jag idag nyheten att vänsterpartisten Lars Bäckström inte ställer upp för omval. Bland flera skäl anges den riktning som partiet antagit som Bäckström inte riktigt kan sluta upp bakom. Dock, tilläggs det, har han suttit i riksdagen sedan 1988, dvs snart 18 år i rad! Då måste det väl ändå vara hög tid att sluta? Inte för att jag har några som helst synpunkter på det Bäckström utför men jag tror det är väldigt bra om vi får rotation på de politiska uppdragen. Det är ju knappast konstigt att vi har så dålig spridning på våra riksdagsledamöter (och mitt eget parti måste väl nästan vara sämst på den fronten) när folk sitter så länge? Att lagstifta om maxgräns vet jag inte om jag tror på men partierna kan gott skaffa sig en internpolicy när det gäller detta och det borde också vara så att har man suttit exempelvis en mandatperiod och sen väljer att göra något annat borde det inte vara kört att komma tillbaka och göra en mandatperiod igen lite senare i livet.