torsdag, december 29, 2005

Mitt i allt

Mitt bland släktträffar, plugg, spel och fikastunder med gamla och nya vänner kan man ju inte låta bli att uppröras lite grann ibland ändå. Häromdagen berättade en vän att en annan person hon var bekant med hade förlovat sig. nog så. Grejen var ett personen i fråga hade gått och frågat pappan till tjejen han nu var förlovad med om lov. Så otroligt urbota idiotiskt. Min väns pappa är min nya idol då han skulle säga följande om någon kom och frågade honom om lov:

- Nej, med en sån kvinnosyn får du inte gifta dig med min dotter...

Det är ju annars en god idé att fråga den man vill gifta sig med direkt samt inse att ett giftermål inte handlar om att gå från en mans ägor till en annans...

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag håller med till fullo. Och kan även avslöja att min pappa känner sig lite hedrad över att få vara din nya idol. Kram!

11:05 em  
Anonymous Anonym said...

men du... han var ju inte alls seriös och det var mer en kul grej och om du känner dom så skulle du förstå... inte så mycket att hänga upp sig på. men jag fattar principen.

12:06 em  
Blogger Julia said...

mm, du har såklart rätt och det är ju därför inga namn nämns :) Grejen är att jag har hört om andra som gjort detsamma eller låtit deras pappa lämna över dem i kyrkan.. så det här var mer ett exempel som fick latenta känslor att blossa upp. ;)

12:09 em  
Anonymous Anonym said...

Och vad skulle nu problemet vara med att pappan lämnar över bruden? Det är ju knappast så att någon inbillar sig att det handlar om något "ägarbyte". I alla fall inte mer än vad dansen runt midsommarstången handlar om fruktbarhetsriter (vilket det tydligen betytt en gång i tiden).

För de flesta lär det "bara" vara ett sätt att visa uppskattning till sin pappa och göra honom stolt, det kanske också en feminist kan stå ut med? :)

4:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home