måndag, oktober 10, 2005

Bygg höghus överallt!

En sak som stör mig extremt mycket är när folk som bor i områden där byggen planeras börjar engagera sig som aldrig förr. ordnar träffar, hemsidor, plakat och demonstrationer för att hindra nybyggen. Okej om de har verkligt angelägna skäl... Men generellt tror jag att det är mycket gnäll, rädsla för att få lite mindre gräsytor i närheten eller för att det ska bli för mycket lhud och folk runtomkring en.

Lätt för er med förstahandskontrakt i Centrum att säga. Lite solidaritet skulle inte skada direkt. Vill man ha det lummigt och folktomt kanske man inte ska bo i stan. Sverige har en ganska stor glesbygd som nog har plats för några till.

Om jag ska vara med i kommunalvalet ska jag driva frågan om att smälla upp höghus lite varstans centralt, tex. där det idag är parkeringsplatser. Lär ju bli totalt utskälld men en och annan människa som bor på sitt 10:e andrahandskontrakt kanske tycker det låter bra iallafall.

2 Comments:

Blogger Tomas Melin said...

Finns det nagon anledning till att stadsmiljon maste vara helt gronomredefri? Ar det konstigt att folk vill ha bade stadsmiljo och rekreationsomraden?

2:56 fm  
Blogger Julia said...

Nej, klart att den inte ska vara helt grönområdes fri. jag blir bara så trött när folk bara protesterar av farten. Jag tror att vi med smart byggande kan ha betydligt fler centrala lägenheter och ändå se till att folk har tillgång till grönt i närheten. men jag hävdar att om man kräver stora områden utan hus och skogar så finns det en stor landsbygd att utnyttja!

6:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home