fredag, september 21, 2007

Tv-tips

Igår såg jag dokumentären "Jag ska göra abort" som gick första gången i söndags. Den går två gånger på lördag, en gång i SVT2 och en gång i SVT24. Dessutom kan man se den på nätet. Jag rekommenderar verkligen det.Tonen var respektfull och människor fick prata till punkt. Inte så ofta det sker när det gäller ämnet abort. Jag blev dock ganska skrämd av RFSU och det jag upplever som en bagatellisering av kvinnors erfaranhet av abort och som en av de intervjuade unga tjejerna sa "skitsnackan". En otroligt intressant dokumentär som utan problem hade kunnat vara längre och tagit upp fler aspekter. Exemeplvis mäns upplevelse av abort och ännu fler resonemang kring vad det säger att så många mår dåligt. Se den!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Håller med, den bör man inte missa! Man får ta del av de frågor och tankar som inte får plats i den allmänna debatten i Sverige. Det här var en intressant - och rörande - paus från de oproblematiserande skottsalvor av färdiga argument som alltid hörs när ämnet ska diskuteras. Mycket sevärd.
Trevlig helg!
/Ulrica.

2:38 em  
Anonymous Anonym said...

Jag såg den jag med och tycker att alla borde se den!

4:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home