söndag, november 19, 2006

Sturmark vs. Gustafsson

Ägnade kvällen åt att besöka en debatt mellan Stefan Gustavsson, generalsekreterare för Svenska Evangeliska Alliansen och Christer Sturmark, ordförande för Humanisterna som gick av stapeln i Pingstkyrkan i Västra Frölunda. Möttes redan vid dörren av ivriga humanister och fick därmed lite läsning. Eftersom jag redan läst det mesta på deras hemsida blev det inte mycket nyheter. Debatten bjöd inte heller på några nyheter. Jag tycker den var lite spretig och snuddade vid mycket istället för att koncentrera sig ordentligt på ett par områden på själva kärnfrågorna. Istället blev det lite mycket begrepp hit och dit och mycket guilt by association. Bush, stamceller etc. slungades in vid lämpliga tillfällen i debatten.

Men visst var det också intressant, inte minst att få se Sturmark i verkligheten och att få lyssna till två debattörer som båda kan ge varandra en "match" även om jag från min sida tyckte att det var självklart vem som var bäst. En del saker svävar fortfarande i luften som frågan hur det egentligen var med den objektiva moralen och människan kontra djur. Men det kanske bara är så "enkelt" att humanisterna inte har någon klar ställning kring detta.

Ett bra initiativ onekligen så gärna fler sådana här debatter, dock utan käck pausmusik och som håller kvar i de fundamentala frågeställningarna så kan det bara bli ännu bättre.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

vem tyckte du var bäst då, helt objektivt?

10:23 em  
Blogger Julia said...

Jag tycker Stefan är mycket behagligare att lyssna på eftersom han har många av de egenskaper som jag själv förlorar som debattör när jag blir hetsig...
Innehållsmässigt svarade inte Sturmark på frågor han fick upprepade gånger. Så jag säger att Stefan vann. men han var ju också på "hemmaplan" vilket mycket väl kan ha spelat in.

10:28 em  
Blogger daniel said...

Haha, menar du på allvar att gustavsson gav sturmark en match? Hela "debatten" bestod ju av att gustavsson kom med ett (ofta felaktigt) påstående, varpå sturmark förklarade. Gustavsson hade inga som helst argumet att bemöta Sturmark med. Tyckte nästan det blev lite pinsamt att se..

8:51 fm  

Skicka en kommentar

<< Home