lördag, november 18, 2006

Inspirerande av Nina

KDU Göteborg ordnade dagen till ära en utbildning med Nina Ekelund, som bland annat är ledamot i Kristdemokraternas Partistyrelse och en miljöexpert. Jag har så länge jag känt till Nina varit väldigt positiv till henne och denna positiva attityd har förstärkts ännu mer idag. Nina talade oerhört inspirerande utifrån den kristdemokratiska pelaren förvaltarskap om vårt personliga ansvar för det gemensamma. Jag har fått en mängd ideér som jag kan driva i kommunfullmäktige och lär återkomma till dessa. Jag har dessutom fått förnyad inspiration att fortsätta lobba internt för miljöfrågorna. Sammanfattningsvis önskar jag ännu mer inflytande för Nina!

Här kan du läsa pressmeddelandet som gick ut från KDU Göteborg inför besöket.

KDU Göteborg köper utsläppsrättigheter

-Vintrarna blir allt varmare och träden är gröna ända in i november.
Vårt klimat håller på att förändras, detta beror till stor del på växthuseffekten.
För att minska koldioxidutsläppen, som är en bidragande orsak till växthuseffekten, har EU börjat handla med utsläppsrättigheter. Själva har vi köpt en utsläppsrättighet på ett ton, säger Erik Granberg, distriktsordförande KDU.


Kristdemokratiska ungdomsförbundet i Göteborg bjuder in Nina Ekelund, ledamot i kristdemokraternas partistyrelse för att tala om miljö och förvaltarskap, lördag 18 november.
- Det är viktigt att sätta fokus på dessa frågor och göra ungdomar medvetna om vad vi kan göra för att minska koldixidutsläppen. Vi tycker också att det är viktigt att ligga på partiet i dessa frågor, nu sitter vi i regering och har möjlighet att påverka Sverige i en allt mer miljövänlig riktning, den möjligheten måste vi använda.
I torsdags köpte KDU Göteborg en utsläppsrättighet, denna kommer inte att användas utan är köpt för att hindra att utsläppen ökar, avslutar Erik Granberg.