onsdag, november 08, 2006

Alkohol vs. alkoholfritt Nattvardsvin?

Så... efter att ha undrat och luskat lite så tänkte jag att någon av mina bloggläsare kanske kan hjälpa mig. Försökte igår tex. fråga en EFS:are som inte hade mer aning än mig... Jag antar att jag både är och har en alltför frikyrklig bekantaskapskrets för att på egen hand få reda på svaret.

De senaste två veckorna har jag deltagit i gudstjänster där det när vi kommit till nattvarden erbjudits både nattvard med alkohol och sådan utan. Nu undrar jag vad syftet är med det? Finns det några teologiska skäl till varför man inte enbart kan ha nattvard utan alkohol.?Att det är självklart att man inte enbart kan ha vin med alkohol säger ju sig själv. Det kommer alltid att finnas människor som av olika skäl inte kan dricka det.

För mig finns det en viktig symbolik i att man tar del av samma bröd och samma vin vid nattvarden. Men så länge man har två olika vin är detta ju i praktiken omöjligt. Så jag inser/antar att det måste finnas starka skäl för denna uppdelning. Behöver nu "bara" får reda på dessa. Vet någon?

6 Comments:

Blogger Meeri said...

Hej på dig. Jag VET att Joseph kan ge dig en teologisk förklaring. Han gav mig den nyligen, men jag har redan glömt.

4:58 em  
Anonymous Anonym said...

T.ex. att det var alkohol i vinet Jesus använde... Katoliker är ju rätt noga med att sakramenten ska förvaltas på ett sätt så nära ursprungshandlingen som möjligt.

5:01 em  
Blogger Julia said...

fast då innebär det att vissa människor aldrig kan delta i "den rätta sakramentshandlingen"? Men ok. jag får snacka med ngn katolik helt enkelt ;)

11:25 em  
Anonymous Anonym said...

Hej, jo Vad är Guds vilja? Jo enligt bibeln ska vi inte förorena Guds tempel som vi är; se 1kor 3:16.
Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och Guds Ande bor i er. Slutsats: Inte dricka ngt med alkohol i sen gäller detta annat också.

Det är en biblisk sanning men också vet jag som jobbat med alkoholister att en f.d eller nuv kan gå igång på nattvardsvin. Eller en lättöl, då förstår vi ju att det är helt tokigt att ha "alkoholfritt vin som oftast innehåller 0.5% till 2.25%", till kalken.

Det finns ju helt alkoholfritt vin också men man bör upplysa tvekande nattvardstagare att absolut ingen alkohol finns däri, om man ska vara sjysst alltså.

Bibeln skriver klart om detta vill du veta mer från bibeln? se vidare
1 kor3:16-19 sen kan du slå på referensverser till dessa bibelord.

Det handlar ju främst om hur vi ska leva och vara som kristna, vi är frälsta pga nåd, ingen kan bli rättfärdig med gärningar/handlingar och ingen får se Herren om man inte verkligen vill växa med Gud. Ett barn i Herren kanske inte klarar sluta med vissa saker direkt medan de som varit kristna i många år, de kan inte "låtsas" att helgelse inte tillhör dem.

Personligen tycker jag man ska vara sjysst och servera Herrens kalk utan alkohol.
See You
Marie

8:53 em  
Anonymous Anonym said...

Det är en fullvärdig nattvard att endast ta emot brödet! Man kan ju liksom inte ta emot Kristus litet grand bara, eller hur? Om man har problem med spriten tar man emot endast brödet!

1:13 fm  
Anonymous Fredrik (även kommentaren före) said...

I en kyrka som Svenska kyrkan som faktiskt tror på realpresens kan man inte mixtra med sakramenten hursomhelst. Dessutom är det ett sakrament som vi delar med många av världens stora kyrkor och därför bör vi vara restriktiva av ekumeniska skäl. Att exempelvis Livets ord eller Pingstkyrkan har druvjuice är inte ett argument för att Svenska kyrkan ska ha det eftersom samfunden har helt olika nattvardssyn.

1:19 fm  

Skicka en kommentar

<< Home