onsdag, november 08, 2006

Steg i rätt riktning

Inom EU verkar det vara på G att höja alkoholskatten. Ett steg i rätt riktning - helt klart. Om detta rapporterar bland annat Aftonbladet. För, Sverige är inte en bubbla och även om vi kan och ska ha en egen alkoholpolitik vore det såklart det allra bästa om den kan spridas till fler. Lidandet av alkohol finns ju liksom, knappast förvånande, på fler platser än i Sverige.

Men... jag kan fortfarande inte förstå att min farhåga och en av anledningarna till att jag inte enbart kände entusiasm inför alliansen: Moderaternas alkoholpolitik än så länge varit över all förväntan. Visserligen tror jag väl inte att moderat-sympatisörerna jublar över Anders Borg. Men de sympatisörerna brukar ju inte få bestämma. Så jag gläder mig ett tag till.

Däremot finns det annat inom samma område som är värt att förfasas över. Att Vin och Sprit inte är kända för sin hederliga och ansvarsfulla marknadsföring utanför Sveriges gränser är väl ingen nyhet men att det fortfarande pågick sånt här skit är ju bara för mycket. Alltså vad ska vi med ett sånt här statligt sprit-tillverknings-företag till?