måndag, juni 12, 2006

Partiledarna om alkohol

UNF publicerar i senaste numret av tidningen Motdrag, som fanns i min brevlåda idag, enkätsvar från partiföreträdare för de sju riksdagspartierna. För sådana som mig, som har alkoholpolitik som ett topp-prioriterat område var det otroligt intressant läsning. Eftersom jag gärna vill att du också ska tycka det tänkte jag bjuda på några godbitar och reflektioner.
Jag blir mer än nöjd över Hägglunds svar! Han säger också att han inte tänker fira kristdemokraternas valseger med alkohol. Det tackar vi för!

Flera andra partier ger också helt okej svar såsom miljöpartiet och vänsterpartiet (föga förvånande). Morgan Johanssons svar ger jag inte mycket för med tanke på hur typ alla förslag på alkoholområdet de senaste åren från den sk. folkhälsoministern leder till en försämrad folkhälsa.

Nog för att jag visste att moderaterna är ett riktigt skrutt-parti på området och en av anledningarna till att jag aldrig skulle få för mig att stoppa en moderat val-sedel i kuvertet är Fredrik Reinfeldts svar på frågan "Varför ska man rösta på ditt parti om man är nykterist"?

"För att vi är ett parti som vill att det ska löna sig att arbeta, sätter kvalité i viktigaq välfärdsverksamheter framför utbyggda bidragssystem och vill sen en nolltolerens mot våld och brott"

Goddag yxskaft! Har han inte läst frågan eller får vi det vi misstänkte bekräftat; att moderaterna helt saknar något som helst intresse av att hålla nere alkoholkonsumtionen? Väldigt märkligt med tanke på vilka otroliga mängder skattepengar den kostar... men så var det väl det där med individens frihet. hm.