onsdag, maj 17, 2006

appropå abort

Aftonbladet har en artikelserie "Våga tala om abort". Bra initiativ. Dock har det jag läst hittills mest gjort mig bedrövad. Jag tycker inte att abort-diskussionen i Sverige är speciellt bra. Antingen hamnar man i förbuds-diket eller i det andra diket, där jag nog tycker att flera av AB:s artiklar hamnar. I diket där det handlar om att "det passar inte just nu" eller "eftersom kvinnan bestämmer över sin kropp så är det enkelt." Sorry, men det är inte alls enkelt. Det är tvärtom ett oerhört etiskt dilemma. En sista utväg i en svår situation.

Idag läser jag om fyra-barns-föräldrarna som gjort abort två gånger. Jag kan inte låta bli att undra. Och jag kan inte låta bli att undra om jag ibland lever i en annan värld som tycker att resonemanget känns mycket märkligt.