tisdag, oktober 18, 2005

Tillbaka

Efter några dagars frånvaro är jag tillbaka i civilisationen. Inledde med att tillbringa fredagen i Stockholm då jag var ombud från Göteborg på Partifullmäktige. Det var mitt första PF och det var en helt okej upplevelse. Jag var uppe i talarstolen en gång för att yrka på en liten ändring med högt symbolvärde i texten till valplattform. Dessutom passade jag på att påpeka hur viktigt det är att vi tar ett grepp om fattigdomsfrågorna eftersom de är de utan tvekan viktigaste frågorna. Jag är ganska övertygad om att en majoritet av de församlade brann för de frågorna för ett antal år sedan men att detta sedan fallit bort till förmån för annat. Kanske upphetsande saker som en sänkning av bensinskatten?

OM jag någongång blir lam och glömmer visionen om en annan mer rättvis värld hoppas jag verkligen att någon säger till mig och att jag drar mig tillbaka. Peppar peppar!

På fredagskvällen bar det sedan av med flyg till Gällivare, där resten av helgen tillbringades i Porjus med omnejd. Det var trevligt på många vis men det tar på krafterna att delta i engagerande diskussioner, speciellt om man inte får som man vill. Våra värdar och inte minst Martin och Åsa från Vattenfall är fantastiskt trevliga människor. Att Åsa gillade Al gore gjorde ju inte saken sämre...Vi fick också tillfälle att testa renlasso och samisk buffé samt lära oss massa saker om energipolitik i allmänhet och vattenkraft i synnerhet. jag tyckte inte det var lite läskigt att ta en hiss 80 meter ner i marken för att spana in diverse tunnlar och maskiner. Jag känner mig iallafall mycket positivt inställd till vattenkraft! Och när det gäller ödemarken i Norrland kan väl ingen förneka att det är grymt vackert men jag säger nej till boende norr om Stockholm!

Nu är allt som vanligt: uppsatsen går skit, många politiska möten, en trevlig tillvaro i allmänhet, Jag har köpt Tomas Andersson Wijs nya självbetitlade album, återkommer med synpunkter!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Om Julia är positivt inställd till Vattenfall verkar det som om lobbysimen var framgångsrik i alla fall. De glömde prata tysk kolkraft eller? ;)

1:39 em  
Blogger Julia said...

nje... Jag jämförde mest min positivitet i år jämfört med förra höstans besök på kärnkraftverk. Vattenkraften vann överlägset ;)

10:17 fm  
Blogger Julia said...

nej, det var allt mer principfasthet på den tiden.. Jag har blivit tillsagd att jag inte får kalla det för en mutresa ;)

Appropå TAW så känner jag mig mycket positiv även om jag ännu inte bestämt mig för vilka spår jag tycker är guldkorn. helt klart känns skivan ganska jämn än så länge. jag ska på konsert nästa lördag!

2:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home