onsdag, december 06, 2006

Lägesrapport och skålande.

Tillbaka i bästa Göteborg efter välbehövliga dagar i Huskvarna. Försöker nu ta tag i det som faktiskt är min huvudsysselsättning; nämligen studier. Känner att Paulus ord om att det goda jag vill det gör jag inte passar alltför bra in på mig...

Kvällen tillbringades på avslutningsmiddag med stadsdelsnämnden. Det var sånger, rörande tal och inte minst en blandning av konstig och god mat samt skålande. Jag är verkligen ur-kass på att skåla. Kan dock inte bestämma mig för om jag vill lära mig. Antar att jag borde eftersom jag framstår som lite udda. Men samtidigt tycker jag bara att det är så urtöntigt att sitta och nicka åt varandra, för att sedan smutta lite på drycken och sen ta en titt igen. Jag blir nästan generad bara av att tänka på det... Jag kommer ju från en familj som inte äger en korkskruv (vilket vi blev medvetna om i veckan när mamma hade köpt en ny glöggsort utan vanlig kork varpå syrran fick ta fram skruv och tång...) så hemifrån har jag inte fått med mig några knep. Inte heller har jag deltagit i det klassiska studentlivet speciellt mycket. Så det är bara i politiker-världen jag kommit i kontakt med det. Kan jag driva igenom mitt förslag om alkoholfri representation slipper jag kanske problemet för jag har en svag känsla av att alkoholfritt automatiskt innebär mindre skålande i sådana sammanhang. Jag kan mycket väl ha fel.

Men sammanfattningsvis var det en mycket trevlig avslutning på den här mandatperioden (för mig har den bara varat sen sep 05).

---
Är för övrigt nästan färdig med julklappsinköpen. Köper bara till familjen och kommer iår klara mig utan panikinköp 23:e december. Första gången det händer.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Saknar din familj skruvkork, då lär ni behöva en korkskruv

8:37 fm  
Blogger Julia said...

såklart :)

10:48 fm  
Anonymous Anonym said...

Så skönt att höra att det finns fler som är bortkomna när det gäller skåltraditioner - och fler som vågar ta N-ordet(!) i sin mun och dessutom stå för det =)

1:35 em  
Anonymous Anonym said...

Äsch, man kan väl skåla i Coca cola! Jag tycker det är jättekul att skåla, varför ska alkoholdrinkare få monopol på det för? Samma sak med snapsvisor. Det är ju kul att sjunga men texterna är ju usla. Kan man inte börja skriva lite nykterhetsvisor istället. Uttryck för gemenskap med varandra behövs men knappast för gemenskap med alkohol!

5:29 em  
Blogger Julia said...

visst kan man skåla i Coca-Cola. Men faktum kvarstår ändå att för mig hör skålande och allmänt sprit-gull-gull ihop. Men vi får väl dra ihop ett gäng o dricka cola o sjunga segertoner eller nåt;)

5:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home